Nieuws 22 mei 2017

Meer over weten?
Neem dan contact op met onze Online afdeling
of bel 078-6811501

 

Terug

RFID: Als retailer het gat tussen online en offline verkleinen

Het is voor retailers van groot belang de “gap” tussen online en offline te verkleinen door hun winkelconcept te vernieuwen en de customer experience te verbeteren. Een belangrijk advies is te kijken hoe klanten gebruik maken van de mogelijkheden zodat u de winkelervaring kunt optimaliseren. Sommige retailers gebruiken RFID (Radio-frequency identification) om te kunnen garanderen dat een beperkt aantal artikelen altijd beschikbaar is, omdat zij weten dat een klant die het artikel in de winkel komt ophalen altijd een paar extra aankopen doet.

Een goed voorbeeld om deze gap te verkleinen is door informatie van de webshop toe te voegen (te visualiseren) op de winkelvloer. Een zuil, met daarin een beeldscherm, zorgt voor een eyecatcher op de winkelvoer en zorgt ervoor dat je als winkelier je producten optimaal kunt presenteren. Op dit scherm kun je door middel van een door ons gebouwde configurator je actuele voorraden tonen aan de hand van een koppeling met je webshop en heb je een fun factor in de winkel die je klanten motiveert te proberen en te kopen. Het maakt je sales traject dus zowel leuker als effectiever.


RFID

RFID is een technologie om van een afstand informatie op te slaan in en af te lezen van zogenaamde RFID-tags die op of in objecten zitten. De RFID oplossingen van Retail Revival maken het mogelijk om op ieder gewenst moment, eventueel zonder interventie van winkelpersoneel, de klanten een unieke en inspirerende winkelervaring te bieden. Er wordt gebruik gemaakt van stickers. Zodat deze bij de zuil op de winkelvloer gescand kunnen worden. De klant kan dan op de inspiratiezuil diverse kleuren vergelijken, visualiseren in een stijlkamer en direct bestellen en/of afrekenen.

De regie bij de klant

Klanten willen graag de regie bij het bezoek aan een winkel zelf in handen houden. Het vergaren van informatie en het vergelijken van alternatieve producten wordt door inzet van RFID enorm vergemakkelijkt. RFID applicaties stellen de klant in staat zonder interventie van winkelpersoneel te zien of een gewenst artikel op voorraad of wat de eventuele levertijd is bij bezorging. Vervolgens kan in de winkel zelfs nog zonder in een wachtrij te hoeven staan worden afgerekend. Contact met de klant hoeft dus niet altijd persoonlijk te zijn om een goede service te bieden.

Kerntijd verhogen van winkelpersoneel

De winkelervaring voor klanten kan worden verbetert als winkelmedewerkers meer tijd overhouden voor het bedienen van klanten. RFID biedt de mogelijkheid repetitieve handelingen te automatiseren voor winkelmedewerkers. Retailers kunnen de operationele lasten op meerdere manieren verminderen, denk hierbij aan het reduceren van logistieke taken door onder andere RFID verificatie op te nemen in magazijnprocessen bij bijvoorbeeld orderpicking.

Waar te beginnen?

RFID is geen onbekende technologie in de Retail branche. Het wordt onder andere ingezet bij het beveiligen van producten en herbevoorrading van het portfolio. RFID vereenvoudigt niet alleen processen en procedures zodat aanzienlijke tijd- en kostenbesparingen worden gerealiseerd, maar biedt tevens de mogelijkheid het werk in de keten te verleggen van de retailer naar de producent. Denk hierbij aan het labelen en coderen.


De investering om RFID succesvol op te nemen in de retail infrastructuur is substantieel voor retailers. Het inkapselen van RFID in de retail-infrastructuur gaat niet zozeer over installatie van hardware, zoals lezers, tags, en software. Het gaat meer om niet-tastbare factoren, zoals het verhogen van de servicegraad naar klanten, interactie met klanten en uiteindelijk het verbeteren van de conversie op de winkelvloer. Het kost dan ook tijd om RFID op succesvolle wijze aan te sluiten op de omnichannel strategie (het samenspel met andere technologieën). Daar tegenover staat dat RFID meerdere toepassingsgebieden kent en de ROI voor de retailer vrijwel altijd positief is.


Retail Revival

Retail Revival ontwikkelt al 20 jaar innovatieve retail applicaties. Wij hebben een schat aan ervaring opgedaan op het gebied van item level tagging en antennetechnologie in winkelomgevingen. Maar naast het implementeren van RFID toepassingen op de winkelvloer, bent u bij ons ook op het juiste adres voor advies, product configuratoren, inspiratietools en andere applicaties die waarde toevoegen aan uw retail formule.

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden