BLURB… ???

www.Blurb.com. Nee het is geen website met boergeluiden, maar wel een uitstekend idee! Blurb.com geeft iedereen de mogelijkheid om zijn eigen boek te drukken én te publiceren. Allereerst kan de gebruiker via software van Blurb het boek opmaken om het vervolgens eenvoudig te bestellen in de gewenste uitvoering en oplage. Tot zover weinig nieuws zou je zeggen.

Maar vervolgens kan de gebruiker zelf het boek publiekelijk of prive uitgeven. Blurb geeft de mogelijkheid om een eigen online boekenwinkel starten en het boek via verschillende kanalen aan de markt brengen. Zo dichtbij is een uitgeverij nog nooit geweest.

Natuurlijk bestonden delen van dit concept al in allerlei vormen. Denk hierbij aan de vele fotoalbum websites, blogs om verhalen te delen en sites met digitale print oplossingen. Blurb is slim en knoopt de laatste eindjes aan elkaar: Een nieuw concept is geboren.

Verbazing alom
Toch verbaast het me soms hoe vaak en hoe snel sommige traditionele markten door het internet volledig op zijn kop gegaan. Het begon natuurlijk met het voor ons al normaal geworden email. Na de introductie bij het grote publiek circa 13 jaar geleden werden er steeds minder brieven en mailingen verstuurd. Er volgde bij de post saneringsronde op saneringsronde. Duizenden banen zijn sindsdien geschrapt.

Wie had daarbij 10 jaar geleden gedacht dat de rol van makelaar volledig uitgedund zou worden? Op het moment draait circa 30% van alle makelaarskantoren verlies. 1 op de 5 makelaars kan zelfs het hoofd niet meer boven water houden en dreigt failliet te gaan.

Boekhandelaren, cd-zaken, videotheken die achter elkaar de winkels moeten sluiten. En dan nu… de bijna verheven status van de uitgeverij. Nooit gedacht dat daaraan getornd zou worden. What’s next? Platenmaatschappijen? Autodealers? Advocatenkantoren? Of het altijd de kwaliteit ten goede komt, betwijfel ik. Maar het volume en de prijsreductie die erbij komt kijken maken veel goed.

Kans of bedreiging?
Sta je er eigenlijk weleens bij stil: "Wat zou er met onze markt gebeuren? “. Wat zijn de consequenties als iemand jouw markt benadert en blurbt? Wat betekent dat voor de continuïteit van je bedrijf? Is dat een grote bedreiging?

Of weet je misschien zelf een blurb te verzinnen? Zie je  een gat in de markt en weet je de laatste eindjes aan elkaar te knopen? To blurb or to be blurbed… Neem eens tijd om daarover na te denken.

Lucas Vos is directeur van Lucrasoft en geeft in deze column zijn visie over IT-zaken en daaraan gerelateerde onderwerpen. Heeft u vragen of wilt u reageren op deze column? Neem dan contact met ons op via (078) 68 11 500.

Terug

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden