BLOG: Retail Revival

07-12-2016, door Michel van Overbeek

 

Michel van Overbeek is Commercieel Directeur voor de Lucrasoft ICT Groep en houdt de voor jou relevante ontwikkelingen in de gaten. Voor onze Online afdeling schreef hij een reeks blogs over kansen voor retailers.

 

 


 

Online uitdagingen tijdens de decembermaand

Nederlandse consumenten doen steeds meer aankopen online. Waar in 2015 nog 17% van de bestedingen online werd gedaan, was dat in de eerste helft van dit jaar al 21%. Niet alleen onder jongeren is het online kopen van producten populair. Ook ouderen gaan steeds meer de voordelen zien van het online winkelen.

De hoogte van de bestedingen is flink aan het toenemen. In 2015 werd voor €16,07 miljard online gewinkeld. Naar verwachting zal de online omzet dit jaar de €19 miljard ruimschoots passeren. Een belangrijk deel van deze omzet wordt behaald in de maanden november en december. Met Sinterklaas en Kerst in het verschiet, zien ondernemers zich voor een grote uitdaging gesteld. Om optimaal te kunnen profiteren van de piek in december, zullen jouw website en webshop zowel snel als veilig moeten zijn.

 

Snelheid

Consumenten shoppen online om tijd te besparen. De snelheid van een website is daarom van cruciaal belang. Voor elke seconde dat een consument langer moet wachten op een webpagina vermindert de tevredenheid met 16%. Daarnaast neemt klantloyaliteit sterk af als de klant een langzame website heeft bezocht. Hoe zorg je ervoor dat jouw website en webshop snel zijn en blijven, ook tijdens de drukke decembermaand?

Online zijn verschillende tools te vinden om de snelheid van jouw webpagina te testen (denk aan webpagetest.org of PageSpeed Insights). Voer meerdere tests uit en bekijk welke onderdelen van jouw webpagina voor de meeste vertraging zorgen en pas deze zo mogelijk aan. Afbeeldingen zijn vaak het grootste probleem bij het laden van websites. Zoek naar een goede balans tussen een scherpe productafbeelding en een zo klein mogelijke bestandsgrootte. Een andere manier om snelheid te winnen, is om de content in te klappen. Voeg een ‘meer informatie’ knop toe, zodat de klant de tekst alleen hoeft te lezen als hij dat zelf wil.

 

Veiligheid

Voor consumenten is niet alleen de snelheid van een webpagina van belang. Zij willen ook weten of op een veilige manier aankopen gedaan kunnen worden in jouw webshop. De consument wil zich veilig voelen. Het afrekenproces is daarbij van groot belang. Zorg dat klanten kunnen afrekenen in een beveiligde betaalomgeving. Biedt bijvoorbeeld betalen via Ideal, Paypal of creditcard aan. Zorg daarnaast dat er een reviewsysteem is voor klanten. Zo zien klanten dat jouw webshop authentiek is en positieve reviews kunnen ook nog eens de conversie verhogen.

Naast een veilige uitstraling, moet een website ook beveiligd zijn tegen ongewenste bezoekers. Beveilig je website met een SSL-certificaat zodat de gegevensuitwisseling tussen de bezoeker en de website versleuteld wordt. Zo blijven gegevens vertrouwelijk. Zorg daarnaast dat je software up-to-date is en dat je een sterk wachtwoord hebt.

In de komende maand valt er dus veel winst te boeken. Zijn jouw website en webshop er al helemaal klaar voor? Zorg dat je het jaar afsluit met een knal!

 

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden