BLOG: Retail Revival

30-11-2016, door Michel van Overbeek

 

Michel van Overbeek is Commercieel Directeur voor de Lucrasoft ICT Groep en houdt de voor jou relevante ontwikkelingen in de gaten. Voor onze Online afdeling schreef hij een reeks blogs over kansen voor retailers.

 

 


 

Het is erop of eronder voor retailers

Met de traditionele retail op zijn retour en de online wereld die explosief groeit, worden retailers enorm uitgedaagd. De klant heeft steeds sterker de touwtjes in handen en het is aan de retailers om zich daaraan aan te passen. Voor veel organisaties betekent dit een behoorlijke transitie die vraagt om grote veranderingen, zowel on- als offline. De komende jaren zullen bepalend zijn voor retailers. Het is erop of eronder. Om de boot niet te missen, is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Welke (e-)commerce ontwikkelingen passen in je bedrijfsvoering? En hoe vind je een goede balans bij het in de praktijk brengen van de ontwikkelingen? Retail Revival helpt je hier graag bij.

De retailsector in Nederland is volop in ontwikkeling. Wijzigende marktomstandigheden vergen meer dan ooit van ondernemers en de verhoudingen in de keten zijn sterk aan het veranderen. De klant lijkt de macht stevig in handen te krijgen en dit verandert de spelregels van de retail definitief. Daarom is het centraal stellen van de klant belangrijker dan ooit tevoren voor retailers die ook in 2017 succesvol willen blijven. Innovaties zijn niet langer vrijblijvend, iedereen moet ermee aan de slag.

Met ons nieuwe retailconcept Retail Revival willen we jou helpen je retailformule te versterken. Wij geven vanuit technisch perspectief invulling aan nieuwe e-commerce concepten die ervoor zorgen dat jij mee kan blijven doen in de Retail Revival. Wij signaleren vijf trends die kansen bieden voor retailers.

 

1. Gemak boven alles

Integratie tussen front- en back-end systemen

De klant wil tegenwoordig het liefst snel, direct en met het grootste gemak geholpen worden. Als de klant teveel moeite moet doen om een product te vinden of te kopen, haakt hij af. Wordt het gemak voor de klanten vergroot, dan wordt ook de klantloyaliteit versterkt. Concepten als maaltijdboxen, pick-up points, apps die pre-ordering mogelijk maken en levering op dezelfde dag doen het niet voor niets zo goed. Het is precies waar de klant naar op zoek is. Wij zien dat in veel gevallen een hoger niveau van gemak behaald kan worden door front- en back-end systemen te integreren. Zo krijg je de juiste informatie op het juiste moment bij de consument en op de manier zoals hij of zij dat wil.

Actie 1: Welke onderdelen van het aankoopproces kunnen bij jou vergemakkelijkt worden?

 

 

2. Smartphone als belangrijkste scherm

De winkel in je broekzak

Al jaren is onze smartphone een krachtige computer, één van de belangrijkste communicatiemiddelen en ook steeds vaker het apparaat waarmee we bestellingen doen. Hij wordt niet meer alleen gebruikt om informatie op te zoeken. Even een pizza bestellen vanaf de bank, onderweg een cadeautje kopen, ergens een bloemetje laten bezorgen. Je hebt je computer daar helemaal niet meer voor nodig. Verwacht wordt dat over drie jaar negen procent van de detailhandel zal plaatsvinden via een mobiel apparaat. Voor bedrijven die weten hoe ze deze kanalen in kunnen zetten, liggen grote kansen om op een relevante manier met de klant te communiceren.

Actie 2: Hoe goed zijn jou website en webshop te benaderen op een mobiel? Is het bestel- en betaalproces geschikt voor een mobiel?

 

 

3. Het gesprek aangaan

Vaker, sneller en non-stop

Nu steeds meer aankopen op internet worden gedaan, wordt het face-to-face contact met de klant minder. Klanten oriënteren zich online op een product en vergelijken verschillende aanbieders en (online) reviews. Social media speelt hierbij een steeds prominentere rol. Daar worden ervaringen uitgewisseld en de conversatie aangegaan. Voor retailers is het zaak om ook op social media aanwezig te zijn en daar de conversatie aan te durven gaan. Zo kun je eventuele bedreigingen afvangen en kansen optimaal benutten. Deze communicatiekanalen vragen wel een andere benadering, want de 9-tot-5 klantenservice volstaat niet meer. Het gesprek gaat non-stop, 24 uur per dag, 7 dagen in de week door.

Actie 3: Ben jij online vooral aan het zenden of ga je actief de dialoog aan?

 

 

4. Benut data om te personaliseren

Wees relevant voor elke individuele bezoeker

Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk data te verzamelen over klanten. Waardevolle informatie die gebruikt kan worden om de ervaring van elke bezoeker te verbeteren. Zo kunnen connected devices gegevens naar het internet sturen, iBeacons kunnen in de winkel informatie verstrekken en verzamelen en online gedrag kan bijgehouden worden. Door deze data te verzamelen en te analyseren, kan je als retailer veel leren over (potentiële) klanten. Waarin is hij geïnteresseerd? Wat heeft de klant eerder gekocht of aangeklikt? Hoe reageert hij op korting? Aan de hand van deze inzichten kan de ervaring van de klant geoptimaliseerd en belangrijker nog, gepersonaliseerd worden. Bijvoorbeeld door het bieden van een persoonlijke beleving met productvisualisaties. Zo wordt én blijf je relevant voor elk individu.

Actie 4: Op welke plekken zou jij informatie kunnen verzamelen? En doe je dat nu al?

 

 

5. Tradities verkopen

Content management voor optimale klantbeleving

Een maatschappelijke trend is de nieuwe behoefte aan vieren en rituelen. Feesten als Kerst, Halloween, Sinterklaas en Pasen worden steeds belangrijker voor de consument. Dit biedt jou als retailer veel kansen. Zet de tradities op een rij en zorg dat je momentum creëert rondom de verschillende feestdagen. Pas bijvoorbeeld je website aan, biedt een verlanglijstje aan en inspireer je klanten met de juiste content. Steeds vaker worden niet expliciet producten gepromoot, maar zoekt men op een creatieve manier aansluiting bij de beleving van de klant. Zo wordt de consument eerst geboeid, vermaakt of geïnformeerd voordat conversie plaatsvindt.

Actie 5: Op welke manier kan jij feesten en tradities gebruiken om klanten te bereiken?

 

 

Over Retail Revival

Retail Revival ziet in alle ontwikkelingen in de retail vooral heel veel kansen. Als technische e-commerce partner voor retail Nederland ondersteunen wij organisaties bij het realiseren van sterke online concepten. Retail Revival genereert, in samenwerking met haar partners, toegevoegde waarde in iedere fase van de customer journey.

 

Het versterken van jouw retailformule

Onze diensten dragen bij aan het versterken van de klantbeleving door (online) technologie in te zetten en te integreren in de gehele keten. Het wordt mogelijk om data van fysieke en online winkels ter verzamelen en snel te analyseren. Daarmee kan er ingespeeld worden op de wensen van je klant en de conversie worden verhoogd. Op deze manier kan je efficiënt en effectief opereren, zodat de hogere lat niet langer een bedreiging, maar een kans is.

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden