Sibrens webtips: gevonden worden in 2016!

Het eind van het jaar betekent… lijstjes maken! Wij kijken graag vooruit en daarom in deze blog een lijstje met wat, in onze ogen, de belangrijkste zaken zijn om in het oog te houden voor de vindbaarheid van uw website/webshop in 2016.

Betalen doen we later

'Achteraf betalen' maakt het bezoekers wel erg makkelijk om aankopen te doen en kan zomaar tot 20 – 30% extra conversie leiden. Het oogt voor bezoekers betrouwbaar en maakt dat ze sneller tot aankopen over zullen gaan. Denk bijvoorbeeld aan iemand die snel iets op zijn/haar werk wil bestellen, maar niet de bankgegevens over het netwerk wil sturen of zijn/haar RaboReader niet bij zich heeft. Brengt dat niet heel veel administratie met zich mee vraag je je wellicht af? Dat valt gelukkig erg mee, er zijn derde partijen die dit relatief goedkoop aanbieden en de betaling verzekeren.

Linkbuilding

Huh?! Maar dat is toch helemaal niet nieuw? Dat klopt, linkbuilding is al iets bekends: betrouwbare links naar je website zorgen ervoor dat je eerder gevonden wordt op Google. Toch wordt dit nog lang niet door iedereen ingezet. Terwijl het eenvoudig zelf te regelen is, namelijk: zoek relevante websites die naar jouw website willen linken. Een paar tips hierbij 1) startpagina-dochters zijn een goed beginpunt 2) hoe minder links op een website, hoe waardevoller 3) het werkt alleen ‘one-way’, dus naar elkaar linken heeft geen voordeel.

Up-to-date blijven

Google kijkt niet eenmalig naar je website, maar komt geregeld “terug”. Het is dan belangrijk dat er nieuwe content gevonden wordt. Langere teksten zijn hierbij, in tegenstelling tot de trend van de afgelopen jaren, gewoon weer toegestaan. Artikelen van tussen de 1200 en 1500 woorden scoren hoger in de zoekresultaten dan kortere berichten. Een blog is dan ook niet zo’n gek idee… Jij leest dit tenslotte nu ook! Leuke voorbeelden hiervan vind je bijvoorbeeld bij onze klanten Shiraz en Sabletours (Kijk, en dat is gelijk weer een mooi stukje linkbuilding).

Interactie

Wanneer je ergens op kan reageren, voel je je meer betrokken, je kan immers zelf actief deelnemen. Dit kan bijvoorbeeld door een reactie onder een blog (euh.. daar moeten we zelf ook nog wat mee) of het delen van waardevolle informatie via Twitter, Facebook of Pinterest. Delen via social-mediakanalen is erg effectief, het is tenslotte een vorm van digitale mond-op-mond reclame. Wanneer je waardevolle content hebt of op een leuke (ludieke) manier gebruik kunt maken van deze media: spoor je bezoekers dan aan tot het delen ervan!

Je Call-To-Action-knoppen

De term ‘Call-To-Action’ klinkt wellicht ingewikkelder dan –ie is: het is simpelweg het aansporen van je bezoeker om iets te gaan doen op je website. Afhankelijk van het doel van je website, kan dit bijvoorbeeld zijn ‘Neem contact op’ of ‘Stop in winkelmandje’. Die knoppen mogen best een beetje opvallen, dat is namelijk goed voor je conversie, zo heeft onderzoek uitgewezen: je kan ze je beeld in laten vliegen of als popup lanceren onderaan je pagina, maar wellicht minder ‘vervelend voor je bezoekers’ is simpelweg de knop te laten opvallen, door deze groot en contrasterend te maken. De meest effectieve is een BOB: ‘Big Orange Button’. Zo eentje dus:

 

Ik neem contact op met Sibren!

 

Helaas werkt een grote oranje knop minder goed als je website al grootendeels oranje is...  maar dan zul je een andere kleur moeten vinden. Rood werkt bijvoorbeeld ook erg goed, maar groen weer minder (zie: http://conversionxl.com/which-color-converts-the-best/).

Lange zoektermen

Het internet verandert en zo ook het zoekgedrag: tegenwoordig is Google een stuk fijner en scherper toegespitst op de wensen van hun (en jouw potentiële) klant. Dit maakt specifieker zoeken gemakkelijker. Vroeger zocht men bijvoorbeeld naar ‘supermarkt Hendrik-Ido-Ambacht’, contactgegevens bekijken en dan bellen met je vraag. Vandaag de dag kan je gewoon direct vragen wat je wilt, bijvoorbeeld ‘Verkoopt de Jumbo Volgerlanden ook biologische kalkoen?’. Nieuw daarbij is dat deze vragen steeds vaker ingesproken kunnen worden in bijvoorbeeld Siri (op de iPhone) of Cortana (op Windows en Windows Phone).

Wordt een antwoord niet direct gevonden, zal Google suggesties bieden die de bezoeker verder op weg helpen. Van al deze zoektermen kan geleerd worden hoe je website beter vindbaar te maken, zoektermen te bekijken en teksten daarop aanpassen. Dit alles om ervoor te zorgen dat je gevonden wordt op datgene wat je belangrijk vindt. Om te kijken hoe je scoort, kan je bijvoorbeeld ook je ‘zoekwoord dichtheid’ bekijken (http://www.zippy.co.uk/keyworddensity/).

Lokale zoekresultaten

Google weet steeds beter waar je bezoekers vandaan komen en daar kan je op inspelen. In 2016 (en eigenlijk ook al eerder) kan je niet meer zonder Google Places. Voor lokaal georiënteerde bedrijven is dit zelfs een must! Je verschijnt dan vrijwel bovenaan bij de Google zoekresultaten. Als ik bijvoorbeeld in Hendrik-Ido-Ambacht alleen de term ‘supermarkt’ gebruik, krijg ik het kaartje hiernaast/-onder als resultaat.

Hierdoor weet ik waar ze zitten, kan ik doorklikken naar hun website en, ook ideaal: ik kan zien tot hoe laat de Albert Heijn en de PLUS geopend zijn. Ook met bijvoorbeeld Google Adwords kan je in een straal van bijv. 20 kilometer adverteren. Hierdoor kan je dus toch je conversie verhogen, terwijl je minder geld uitgeeft aan je campagnes. Read more at: https://www.lucrasoft.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/sibrens-webtips-gevonden-worden-in-2016/

Content aanpassen aan de bezoeker

Waar wij ons in 2016 meer in gaan verdiepen is het dynamisch aanpassen van content voor elke individuele bezoeker, zogenaamde ‘liquid content’. Op basis van zoekgedrag, locatie, andere gegevens die van de bezoeker bekend zijn wordt content getoond die specifiek voor hem/haar van meerwaarde zou kunnen zijn. Komend jaar zullen we hier nog een aparte blog aan wijden en voorzien we je graag van meer informatie. Kan je niet wachten en wil je meer weten? Klik dan op deze grote blauwe knop hieronder! :-)

 

Maak een afspraak!

 

Zie je na deze tips door de bomen het bos niet meer? Dat kunnen we ons voorstellen, want er komt nogal wat bij kijken om je online ambities te verwezenlijken. Er is veel in te regelen, aan te passen, bij te werken en te onderhouden. We denken hierin graag met je mee en kunnen waar nodig veel (eenmalig en terugkerend) werk uit handen nemen.

Terug

Sibrens webtips

Dit is zomaar een greep uit de mogelijkheden om je website of -shop goed vindbaar te maken op zoekmachines. Hiernaast zijn er nog 101 zaken die wij (al dan niet samen) kunnen doen om de online zichtbaarheid te vergroten.  Wil je weten wat wij samen kunnen doen om je website hoger te laten scoren bij Google? Neem dan contact op met Sibren Bouman, per e-mail via websites@lucrasoft.nl of telefonisch op: +31 (0)78 6811 501.

 

In ‘Sibrens webtips’ doet developer/online support collega Sibren van onze website afdeling uit de doeken welke technieken het verschil kunnen maken voor uw online strategieën.

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden