SIBRENS WEBTIPS: GEVONDEN WORDEN OP INTERNET

Heeft u een prachtige (nieuwe) website gelanceerd, of de virtuele deuren van uw online shop geopend, dan moeten deze natuurlijk ook druk bezocht worden! Vindbaarheid op het internet, in vaktermen Search Engine Optimization (SEO), is een veel besproken onderwerp en nieuws, blogs en artikelen met tips, tricks, do’s dont’s zijn er legio.

Let op, SEO is niet te verwarren met SEA: Search Engine Advertising of zoekmachinemarketing waarbij verkeer gegenereerd wordt d.m.v. advertenties. Bij SEO gaat het om organische zoekresultaten.

Hoe werkt het (niet)?

Graag zouden we u gouden bergen beloven en zeggen dat u bij elke zoekterm bovenaan de eerste pagina op Google kunt staan, maar dat is natuurlijk onzin. Als iemand u die belofte voor houdt dan is dat een loze belofte. Vindbaarheid op het internet is het samenspel van een groot aantal factoren, waarop u lang niet altijd invloed heeft.

Google heeft zo’n 200-300 (al dan niet geheime) aspecten waarop het websites waardeert en indeelt. U zou op al deze slim punten in kunnen spelen en het systeem manipuleren om hoog te eindigen. Deze aanpak wordt door sommige webbouwers gehanteerd en kan even werken, maar in 9 van de 10 gevallen wordt het ontdekt en heeft u er meer nadelen dan voordelen van (zie hiernaast Black Hat SEO).

Black Hat SEO

Doordat sommige webbouwers vals proberen te spelen en dingen uit proberen te halen met hun websites door zogenoemde Black Hat SEO en daarmee Google om de tuin willen leiden, is Google erg scherp op wat wel en niet mag en kan. Hoewel Black Hat SEO wellicht spannend klinkt, is het niet wat wij willen doen: wanneer Google erachter komt (en dat komen ze bijna altijd!), wordt de website bestraft en behoorlijk teruggezet in de zoekresultaten. Hierom is ons motto qua zoekmachineoptimalisatie ‘eerlijk duurt het langst’!

WAT KUNNEN WE DOEN?!

Graag nemen we een aantal dingen met je door voor jouw (nieuwe) website:

Samen werken

Het hoog eindigen bij Google, is een wisselwerking tussen ons, de bouwers, en u, de klant. U kent uw klant als geen ander (hopen wij toch) en u weet dan ook welke teksten klanten zullen aanspreken, wat ze zoeken en waarom ze dit zoeken. Samen kunnen we hierin kijken wat voor u de beste opties zijn: we kunnen kijken welke termen mensen gebruiken bij Google en ook hoe u het beste uw omschrijving bij Google neer kan zetten (de zogeheten meta-omschrijving). Daarnaast is het van belang dat u op elke pagina de mogelijkheid hebt om de juiste titels in te vullen, omdat Google hierop zoekt en door heeft dat een titel belangrijker is dan een ‘gewoon’ stukje tekst.

 

Responsive gedrag

Dit wil zeggen, dat een website zich ‘aanpast’ naar het scherm van de gebruiker: voor een mobiele gebruiker, wordt de website anders getoond dan voor een gebruiker op een desktop of laptop.

 

Afhankelijk van de doelgroep, ligt het aantal bezoekers wat op een mobiel de site bezoekt, zo tussen de 10 en de 50%! Daarnaast hebben we ook nog de bezoekers met een iPad of andere tablet. Sinds afgelopen april laat Google websites lager scoren die niet schalen naar een tablet of telefoon. Bing, Microsofts zoekmachine, doet dit zelfs al langer. Maar het is niet alleen SEO waar het belangrijker voor is: wanneer uw website niet fijn werkt voor mobiele gebruikers, zullen ze minder snel uw pagina’s bekijken, contact met u opnemen of een product bestellen.

Snelheid maken

Google vindt het belangrijk dat een bezoeker uw website zo snel mogelijk in beeld heeft. Daar zijn honderd-en-één verschillende manieren voor en bij de ene website gaat dat beter dan bij een andere (simpelweg afhankelijk van wát er in beeld gebracht moet worden).

SSL-certificaat

Google (en ook Bing) speelt hoog in op de betrouwbaarheid van websites. Hierdoor geven ze domeinen die al langer bestaan de voorkeur, maar ook met een SSL-certificaat. Een SSL-certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding tussen de webserver (waar de website op draait) en de browser die de bezoeker gebruikt. Hackers of andere ongewenste digitale meekijkers, hebben het nu ineens een stuk moeilijker om te bekijken wat er allemaal gebeurd. Er zijn verschillende soorten SSL-certificaten met veel verschillende prijzen, maar een standaard SSL-certificaat, begint bij zo’n 39 euro per jaar.

Omleidingen

Wanneer u overstapt naar een nieuwe website, dan veranderen vaak de pagina’s en ook de webadressen (www.uwwebsite.nl/123/overons/ wordt dan bijvoorbeeld www.uwwebsite.nl/over-ons/). Maar Google heeft de oude adressen al geïndexeerd en opgeslagen, dus wanneer iemand via Google wil weten wie er achter uw bedrijf zitten, dan komen ze uit op een ‘pagina niet gevonden’-melding. Dat vindt Google niet leuk en ook daarvoor krijgt u strafpunten van de heren uit Silicon Valley. Om dit te voorkomen, kunt u ervoor zorgen dat Google een soort ‘omleiding’-bordje te zien krijgt, met het nieuwe adres erbij. Op die manier zal Google het nieuwe adres snel weten te vinden! Dit geldt overigens ook voor domeinen (dus van www.uwwebsite.nl naar www.uwwebsite.com).

Ook samenwerken?

Dit is zomaar een greep uit de mogelijkheden om uw website of -shop goed vindbaar te maken op zoekmachines. Hiernaast zijn er nog 101 zaken die wij (al dan niet met u samen) kunnen doen om uw online zichtbaarheid te vergroten.  

 

Maak een afspraak

 

Wilt u weten wat wij samen kunnen doen om uw website hoger te laten scoren bij Google? Neem dan contact op met Sibren Bouman, per e-mail via websites@lucrasoft.nl of telefonisch op: +31 (0)78 6811 501.

Sibrens webtips In ‘Sibrens webtips’ doet developer/online support collega Sibren van onze website afdeling uit de doeken welke technieken het verschil kunnen maken voor uw online strategieën.

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden