BLOG: Versterkt je webshop je winkel? Of je winkel je webshop?

10-01-2017, door Michel van Overbeek

 

Michel van Overbeek is Commercieel Directeur voor de Lucrasoft ICT Groep en houdt de voor jou relevante ontwikkelingen in de gaten. Voor onze Online afdeling schreef hij een reeks blogs over kansen voor retailers.

 

 


 

Versterkt je webshop je winkel? Of je winkel je webshop?

Wat draagt bij aan je omzet: je webshop of je winkel? Of wellicht allebei? Het is een feit dat consumenten aankopen anders benaderen dan voorheen. Informatie wordt verzameld in de winkel, op (prijs)vergelijkingssites en door middel van online reviews. Door het gebruik van de smartphone is die enorme berg informatie en beeldvorming binnen handbereik.

Deze veranderingen houden alle retailers bezig. Grote partijen spenderen kapitalen om nieuwe concepten onder de aandacht te brengen en de consument vast te houden. Voor kleinere retailers is dit een stuk gecompliceerder. Hoe voorkom je dat consumenten alleen bij jou voor informatie en advies komen en het product ergens anders kopen?

We onderzoeken de impact van ‘showrooming’ en ‘webrooming’ en proberen oplossingen aan te dragen waarmee je klanten op andere manieren kunt binden.

 

 

Wat is 'showrooming' en 'webrooming'?

Showrooming is al een tijd een hot issue onder retailers: consumenten komen in de winkel voor advies en om een product vast te houden om het vervolgens online (zo goedkoop mogelijk) te bestellen.

Precies het omgekeerde is het geval bij webrooming, waarbij er online informatie wordt vergaard en uiteindelijk in een fysieke winkel de eindevaluatie en aankoop plaatsvindt.

Tot voor kort ging er vanuit de retail vooral aandacht naar showrooming en het negatieve effect daarvan. Er leek weinig aan te doen en was een groot probleem voor de omzet. Door het effect om te draaien lijken retailers nu het juiste antwoord gevonden te hebben in webrooming. Volgens een opiniepeiling van Harris in de Verenigde Staten, doet 69% van de consumenten aan webrooming, terwijl 46% aan showrooming doet. De kansen die deze ontwikkelingen bieden, lijken het te winnen van de bedreigingen.

 

 

Omnichannel marketing

Als technische e-commerce partner voor de retail in Nederland ziet Retail Revival vooral kansen. Winkeliers die inspelen op de veranderingen overleven en komen met sterkere concepten voor de consument. Wanneer het gaat om show- en webrooming delen wij het inzicht van de retailers dat de oplossing ligt in een sterke omnichannel strategie.

Waarom komen klanten graag naar uw winkel? Onze ervaring in de retail leert ons dat er verschillende redenen zijn waarom de klant een winkel zou verkiezen boven een webshop:

  • Klanten willen graag voorgelicht worden
  • Klanten willen het product fysiek, met meerdere zintuigen ervaren
  • Klanten willen niet betalen voor verzending
  • Klanten willen het product direct gebruiken
  • Klanten kunnen in de winkel een betere prijs krijgen dan online

Speel in op deze inzichten door te focussen op betere klantervaring in de winkel in combinatie met nieuwe manieren van distributie en logistiek, bijvoorbeeld door middel van pick-up points voor online bestellingen, bied iBeacon of wifi aan in de winkel of creëer een smartphone app waarmee je korting krijgt in de winkel. Retail Revival voorziet in de technologie die u hierbij kan helpen.

 

 

Hoe kan Retail Revival helpen pijnpunten om te buigen in kansen?

Retail Revival is gericht op het creëren van sterke retailconcepten. We kijken vooral naar kansen en zijn praktisch ingesteld. Met alle veranderingen in het winkel- en aankoopgedrag van consumenten zijn er vier manieren waarop u als retailer ‘showrooming’ en ‘webrooming’ kan anticiperen, betere klantrelaties op kan bouwen en vasthouden en uw conversie aan het einde van de dag veilig kan stellen.


1. Creëer een omnichannel strategie die past!
Wij zijn van mening dat het inzetten van verschillende retailkanalen, waaronder web, social media, mobiel en fysieke retail de norm moet zijn voor de retail in Nederland. Als u niet wil worden ingehaald,  dient u zich minimaal te conformeren aan hoe consumenten zich vandaag de dag aan merken binden en hoe ze producten kopen. Onderzoek wijst uit dat consumenten meer geld uitgeven in fysieke winkels als ze vooraf online de producten kunnen bekijken. Het loont dus om in meerdere kanalen te investeren.


2. Creëer klantenbinding door goede service en incentives
Menselijke interactie is nog steeds een belangrijke reden dat consumenten in bepaalde gevallen de voorkeur geven aan het kopen van producten in de winkel versus online. Consumenten ervaren het doen van aankopen in de winkel als betrouwbaarder dan aankopen doen online. Kopen in de winkel wordt tevens door veel mensen nog steeds gezien als de meest gemakkelijke manier van winkelen. Retailers kunnen hiervan profiteren door het verhogen van de interactie tussen verkopers en klanten. De service-ervaring kan worden vergroot door applicaties die door de consument zelf worden ingezet om het maken van een keuze voor een product te vergemakkelijken. Hierbij kan worden gedacht aan keuzehulpen, inspiratietools of het gebruik van productvisualisaties en digitale showrooms.


3. Verbind consumenten door middel van hun mening
Veel consumenten maken gebruik van hun mobiele telefoon wanneer ze in de winkel aan het shoppen zijn. Waarom zou u als retailer niet hiervan profiteren? Vraag bijvoorbeeld of klanten een foto met hun nieuwe kleding op hun Facebook-pagina willen plaatsen met uw merk hashtag, laat ze hun aankopen delen op Twitter of vraag ze een online review te schrijven. Motiveer klanten door middel van wedstrijden, extra kortingen, kleinigheidjes of andere creatieve promotiecampagnes.


4. Accepteer en moedig klantgedrag aan
Net als technologie zal de consument blijven evolueren. Het is tijd dat retailers inzien dat om concurrerend, relevant en vooral winstgevend te blijven, ze consumentengedrag moeten erkennen en accepteren. Probeer het niet tegen te gaan, maar doe er je voordeel mee! Retail Revival is uw partner als het gaat om het realiseren van omnichannel technologieën waarmee u een streep voor heeft op uw concurrentie.

 

 

Over Retail Revival

Retail Revival ziet in alle ontwikkelingen in de retail vooral heel veel kansen. Als technische e-commerce partner voor retail Nederland ondersteunen wij organisaties bij het realiseren van sterke online concepten. Retail Revival genereert, in samenwerking met haar partners, toegevoegde waarde in iedere fase van de customer journey.

 

Het versterken van jouw retailformule

Onze diensten dragen bij aan het versterken van de klantbeleving door (online) technologie in te zetten en te integreren in de gehele keten. Het wordt mogelijk om data van fysieke en online winkels ter verzamelen en snel te analyseren. Daarmee kan er ingespeeld worden op de wensen van je klant en de conversie worden verhoogd. Op deze manier kan je efficiënt en effectief opereren, zodat de hogere lat niet langer een bedreiging, maar een kans is.

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden