FRANS DE WIT INTERNATIONAL BV

Ik heb wel meer met dit bijltje gehakt en dit project was een van de meest makkelijke. Zeker wat betreft de bediening en hoe we ons personeel daarmee om leren gaan. Het is voor de meeste mensen wel duidelijk hoe het in elkaar zit.

Frans de Wit International BV is een Logistiek Service Provider in de breedste zin van het woord, gespecialiseerd in de logistiek en opslag van gas en vloeibare chemicaliën in tankcontainers. Het bedrijf verzorgt de transport, opslag en handling, heating en de afhandeling van douanezaken. Op hetzelfde terrein zit Moerdijk Tankcontainer Repair, een werkplaats voor reparatie van lege tankcontainers.

Strategische voorraad

Voor al haar depot activiteiten en administratie gebruikt het bedrijf sinds mei 2014 Depot Software van Lucrasoft.

Lars de Wit, directeur van Frans de Wit International BV en Moerdijk Tankcontainer Repair: "Een groot deel van onze klanten zijn producenten of handelaren van chemische producten. Ze betrekken hun goederen van elders om de Europese markt te bedienen. Daarom willen ze hier op het Europese vasteland een strategische voorraad houden, zonder een eigen logistieke organisatie te hebben. Een producent zit bijvoorbeeld in Amerika, stuurt twintig tanks naar de overkant en heeft hier een verkoper en die het probeert te slijten. Wij halen dat op vanuit de haven in Rotterdam en zetten het hier neer. Als ze het verkocht hebben bellen ze op, warmen we het eventueel op en brengen ik het bij klanten in bijvoorbeeld Frankrijk of Italië. We hebben eigen vrachtwagens en eigen chauffeurs."

Intuïtief en logisch

“Toen we na een overname ons reparatiebedrijf Moerdijk Tankcontainer Repair (MTR) startten, kregen we er een hele nieuwe activiteit erbij. We hadden er ineens een werkplaats bij op de yard, dus we wilde dat goed onder controle houden. We hadden een systeem nodig waarmee je eenvoudig aan kunt geven waar op een container de schade zit (estimeren). De software die we voorheen hadden, registreerde alleen de in en uitslag en die telde de verschillen tussen het aantal dagen. Zo kon ik er een prijs aan hangen, meer niet. Nu kregen we de behoefte om containers te estimeren en de reparatie te factureren. Ik ben gaan oriënteren en kwam al vrij snel bij Lucrasoft terecht.

De gesprekken hadden in eerste instantie de focus op het reparatiedeel maar toen bleek dat er veel meer mogelijk was. Lucrasoft was bezig met ontwikkelingen die heel goed aan zouden sluiten. Uiteindelijk bleek het een systeem te zijn waarmee je de hele levenscyclus van een container op een terrein kunt administreren en factureren, vanuit diverse entiteiten. Nu hebben we een mooi pakket, dat intuïtief en logisch in elkaar zit. Op kantoor gebruiken we het om het depot te administreren en de facturatie die eruit voorkomt. Buiten gebruiken de jongens op de reachstackers een deel van de software om posities van containers te kunnen bepalen, die ontvangen van ons de instructies welke containers eraan komen en waar ze geplaatst moeten worden in hun systeem. In de werkplaats putten ze uit hetzelfde systeem en zetten ze de estimates erin. Vervolgens komen daar werkinstructies voor de monteurs uit en uiteindelijk ook de facturen.”

""NU HEBBEN WE EEN MOOI PAKKET, DAT INTUÏTIEF EN LOGISCH IN ELKAAR ZIT."

Lars de Wit, Frans de Wit International BV

 

Dagelijks rapporteren

Frans de Wit is een van de weinige bedrijven in Nederland met een vergunning voor het opslaan van tankcontainers met gevaarlijke chemicaliën.

“Als je boven een bepaalde grens gevaarlijke stoffen opslaat, val je onder het ‘Besluit Risico op Zware Ongevallen’. Er is een aantal niveaus voor millieuvergunningen, wij vallen onder de zwaarste categorie. Dat komt voort uit een risicoberekening vanuit de autoriteiten. Die willen dichter op de winkel zitten, wij moeten zorgen dat we open zijn in de communicatie, zodat we zeker weten dat alles goed geregeld is. Om tegenwoordig aan al die eisen te voldoen, daar ben ik dagelijks mee bezig. We moeten dagelijks rapporteren over de stoffen die we hebben staan, maar we krijgen ook geregeld onaangekondigd bezoek. Dan willen ze weten of ik de tonnages die ik vergund heb gekregen niet overschrijdt, of dat er bepaalde producten staan waarvan ik heb gezegd dat ik ze niet op ga slaan.

Een keer per jaar komt het hele circus, brandweer, politie, handhaving, arbodienst, milieudienst en dan wordt in drie dagen alles ondersteboven gekeerd. Administratie, procedures, het hele rataplan. Daar komen altijd wel een paar verbeterpunten uit, inzichten veranderen ook aan hun kant. Dat maakt het wel bijzonder dat we dit kunnen doen. Je hebt een bepaald volumegrootte nodig om dat rendabel te krijgen. We kunnen ondertussen fysiek bijna duizend geladen containers met gevaarlijke stoffen opslaan.”

Visueel inzichtelijk

“In het softwarepakket dat we hadden zat wel een aantal monitoringsfuncties, zoals het overschrijden van het aantal tonnages. Verder was het beperkt in functionaliteit, we konden niet goed zien waar een tank zich bevond in onze yard. Je moest het een beetje hebben van je kennis van het terrein.

Nu zit er een mooie visuele plattegrond bij. De hele routing aan werkzaamheden aan een tank op de yard is in Depot Software visueel gewoon goed inzichtelijk. Voor de reachstackerchauffeurs was het voorheen allemaal handwerk. Die moesten met een uitgeprint bonnetje een tankcontainer naar een stack brengen. Maar wij kunnen niet zien hoeveel plekken er binnen een stack zijn, dat maakt het lastig puzzelen, dus je moet het hebben van de mannen die ze daar neerzetten. Als er op de aangewezen stack geen plek meer is, zocht de chauffeur zelf een lege plek. We liepen drie keer per week het stack na om te kijken of alles nog stond waar het moest staan. Met een paar honderd container is dat per dag nog best een paar uur werk. Nu gaat dat realtime. Die chauffeurs pakken een container op, zetten hem ergens neer, bevestigen de locatie of geven het aan als ze hem ergens anders neerzetten. Of als ze een opgeslagen container moeten verzetten om bij een ander te kunnen, dan veranderen ze ook die positie in het systeem.”

Inventaris aan het hek

“Ik moet elke dag voordat we sluiten aan het hek de inventaris hangen, met locaties en classes van de stoffen. Sommige klanten hebben nog wel eens bijzonderheden waar ik op moet rapporteren. Bijvoorbeeld hoeveel containers ze op de eerste dag van de maand bij ons hadden staan, hoe lang ze hebben gestaan en wat het gemiddelde aantal dagen is dat de containers hier deze maand hebben gestaan. Dat stellen we eenmalig in en dan werkt het.

Voorheen zat ik zelf met een enorme exportlijst uit het systeem van 30 dagen en moest ik dat in Excel gaan zitten drillen tot ik de juiste informatie eruit had gehaald. Nu hoef ik alleen even de betreffende datum aan te geven en krijg ik de informatie voor mijn neus.”

Terug

Gelijk goed bediend

“We hebben nog regelmatig contact met Lucrasoft over ideeën. Bijvoorbeeld omdat rapport moet worden aangepast omdat de brandweer daarom vraagt. Ik ben aan het kijken of ik de meetsystemen op de heating van de containers aan Depot Software kan gaan koppelen. Dat willen we zelf graag monitoren, omdat bepaalde producten gevaar opleveren of verkleuren als je ze te warm maakt. Dan is het niet meer te verkopen voor mijn klant, dus het is belangrijk om daar goed mee om te gaan. De jongens lopen nu elk uur rond om te kijken, dat kan anders.

Ik heb wel meer met dit bijltje gehakt en dit project was een van de meest makkelijke. Zeker wat betreft de bediening en hoe we ons personeel daarmee om leren gaan. Het is voor de meeste mensen wel duidelijk hoe het in elkaar zit. Je moet even vertellen welke vakjes in moeten vullen, maar er zijn uiteindelijk niet heel veel vragen uit voortgekomen. Het werd gelijk goed bediend.”

 

Contact opnemen

Voordat we aan de slag gaan, willen we je leren kennen.
Want als we weten wie je bent, dan weten we ook hoe we je het beste kunnen helpen.


Html is helaas niet toegestaan.

© Lucrasoft ICT Groep 2017 | De Zelling 8 Hendrik Ido Ambacht | Disclaimer | Leveringsvoorwaarden